5 fouten bij een verlichtingsproject

Een verlichtingsproject is een geweldige klus. Vanwege de omvang is het belangrijk om met de uiterste zorg te werk te gaan. Benieuwd naar de 5 meest gemaakte fouten bij een verlichtingsproject? Hieronder staan ze op een rijtje. Neem deze verkapte adviezen ter harte en zorg dat jij niet in deze 5 valkuilen stapt.

Fout #1: geen plan

Een verlichtingsproject is niet voor niets dat wat de naam al zegt: een project. Dat betekent dat het een klus is die niet zomaar geklaard is. Start daarom altijd met een plan. Hals over kop beginnen met uitvoer is onverstandig, want het is stukken moeilijker om later in het project bij te sturen dan om vooraf goed te besluiten waar je aan begint en hoe het eindresultaat er uit moet komen te zien. Geen plan maken bij aanvang is de meest gemaakte fout. Zorg dat jij slimmer bent dan de rest en pak dit goed aan.

Fout #2: geen realistische kostenbegroting

De begroting van de kosten is zowel voor opdrachtgever als uitvoerder van groot belang. Helaas is deze veel vaker dan nodig niet realistisch. Bijna altijd worden de kosten onderschat. Alleen al nu je dit feit kent, kun je voortaan rekening houden met al te optimistische inschattingen tijdens het maken van een prijsopgave. Ook een optie: bied de klant inzicht in je schatting door een onder- en bovengrens te geven. Het doel is om verwachtingen te managen.

Fout #3: geen rekening houden met levertijd

Het komt veel te vaak voor dat er niet op tijd wordt geleverd. Een zeer grote ergernis van de opdrachtgever die gegarandeerd minpunten oplevert. De reden is meestal de levertijd van materialen. Hier dient rekening mee te worden gehouden in de planning om teleurstellingen te voorkomen. Een goede stelregel is de volgende: “Under-promise and over-deliver”. Check goed wat de levertijden van alle materialen zijn en neem dit op in de planning. Betrek de opdrachtgever bij deze informatie. Mocht een leverancier niet tijdig leveren, dan begrijpt de klant dit beter als hij de achtergrond kent.

Fout #4: geen overleg

Uiteindelijk gaat het niet om het verlichtingsproject, maar om de opdrachtgever. Als hij tevreden is, ben jij tevreden. Het is gevaarlijk om vooraf en tijdens het project niet voldoende input van de opdrachtgever te verzamelen. Als het eindresultaat wordt opgeleverd en de opdrachtgever niet akkoord gaat, hebben beide partijen een fiks probleem. Dit is eenvoudig te voorkomen door te blijven communiceren. Start met een intake bij de opdrachtgever. Check vervolgens regelmatig in bij de opdrachtgever. Het is zoveel makkelijker om de eerste schets bij te sturen dan de verlichting wanneer die eenmaal hangt.

Fout #5: montage niet opgenomen in prijsopgave

Bij elk verlichtingsproject is de montage van de verlichting een groot deel van het proces. Dit kost veel manuren en mogelijk ook extra materiaal. De kosten hiervoor kunnen aardig oplopen. Deze worden vaak vergeten in de prijsopgave, terwijl vooraf al te bedenken valt dat kosten voor montage gegarandeerd onderdeel zullen zijn van het project. En bedenk: een inschatting is beter dan niets.

Wil je weten hoe je het goed moet doen? Kijk dan hier voor het maken van plan voor een verlichtingsproject!

Comments are closed.